A spanyol tehetség küszködése mögött összetett okok húzódnak meg.

A KTM ifjú szupersztárja, Pedro Acosta 2024-es újoncszezonjában még meggyőző teljesítményt nyújtott, amikor rendszeresen a gyártó négy versenyzője közül a leggyorsabbnak bizonyult, ugyanakkor az idei évben a 2025-ös motorral jelentkező kihívások és a látszólag mélypontra került motivációja miatt teljesítménye számottevően visszaesett a KTM megújult versenyzői felállásában.

A kezdeti sikerek után tapasztalt visszaesés számos kérdést vetett fel a szakmai körökben, többek között a The Race Patreon-közösségének tagjai részéről azt illetően, vajon nem voltak-e túlzóak a fiatal tehetséghez fűzött kezdeti elvárások. A jelenlegi helyzetben elsősorban Maverick Vinales árnyékolta be teljesítményét a KTM-nél, ami alaposabb vizsgálódást igényel.

Ígéretes kezdetek

A Tech3 színeiben tavaly debütáló versenyző azonnal magára vonta a figyelmet, amikor első MotoGP-futamán Marc Marquez-szel csatázott a dobogós helyezésekért. Noha a teljes verseny során nem tudta tartani ezt az iramot, már akkor megmutatta azt a sebességet, amely méltó volt a Moto3-as és Moto2-es bajnoki címével kivívott hírnevéhez. A következő, portimaói versenyen, majd azt követően Austinban is dobogóra állhatott.

Nehézségek a 2025-ös szezonban

Az idei évre nagy várakozások előzték meg szereplését, hiszen már nem újoncként, valamint két új csapattárssal – Vinales-szel és Enea Bastianinivel – szemben, akiknek még tanulniuk kellett az új motorkerékpárt, azt várták tőle, hogy egyértelműen a KTM vezető versenyzőjévé lépjen elő. A valóság azonban ettől jelentősen eltér, hiszen bár továbbra is ő áll a legjobb helyen a KTM versenyzői közül az összetettben, mindössze egyetlen ponttal vezet Brad Binder előtt.

A Tech3 másik versenyzője, Bastianini, aki eddig a legtöbbet küszködött a 2025-ös motorbiciklivel, csupán öt ponttal marad el tőle. Vinales pedig kizárólag a katari guminyomás-szabálytalanság miatt nem vezeti jelentős előnnyel a KTM belső rangsorát.

Összetett problémák a háttérben

Acosta elégedetlensége a KTM jelenlegi helyzetével nyilvánvaló. A téli időszakban egymást követő pénzügyi nehézségek láthatóan befolyásolták a fejlesztési munkát, ami miatt a spanyol versenyző többször is hangot adott nemtetszésének. Ugyanakkor Vinales kiemelkedő teljesítménye az utóbbi versenyeken részben megkérdőjelezi Acosta RC16-ról alkotott kritikáját, különösen annak fényében, hogy a Spanyol Nagydíjon csak a harmadik legjobb KTM-versenyzőként zárt Vinales és Binder mögött.

A fizikai állapota sem elhanyagolható tényező, miután a jerezi futamot követően felfedte, hogy a Termas de Rio Hondo-i verseny óta, vagyis hat héten keresztül alkarfájdalmakkal küzdött, ami végül azonnali műtéti beavatkozást tett szükségessé a spanyolországi verseny után.

Mindezek mellett a jövőjével kapcsolatos találgatások is befolyásolhatják teljesítményét, különösen mivel nyíltan beszél arról, hogy esetleg máshol folytathatja pályafutását. A 2026-os KTM-szerződése ellenére más ajánlatok is érkeztek hozzá, ami érthető módon elterelheti figyelmét a jelenlegi feladatokról.

A jövő lehetőségei

A The Race paddockbeli forrásai szerint a Honda-opciók egyre kevésbé tűnnek reálisnak számára, miközben kérdéses, hogy egy műholdas Ducati-csapatnak meglenne-e az anyagi háttere jelenlegi szerződésének kivásárlásához – függetlenül a VR46-hoz való esetleges átigazolásáról szóló folyamatos pletykáknak.

Mindezek alapján valószínűsíthető, hogy Acostának még legalább másfél évet a KTM-nél kell töltenie, amit minél hamarabb érdemes lenne elfogadnia a megfelelő teljesítmény érdekében.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL