A floridai versenyhétvége során a McLaren kiemelkedő teljesítménye sokakat meglepett, azonban Günther Steiner, a korábbi Haas-csapatfőnök szerint ez nem volt váratlan fejlemény.
"A McLaren már korábban is bizonyította, hogy jelenleg náluk van a legjobb konstrukció, amit a sprintfutamon aratott győzelmük is alátámasztott, azonban a dominanciájuk akkor még nem volt ennyire szembetűnő" – mondta a dél-tiroli szakember. "A teljes versenytáv alatt valóban kiemelkedő a gumikezelésük, és jelenleg ők rendelkeznek a legerősebb technikával, ugyanakkor az időmérőn mégsem tudták megszerezni a rajtelsőséget, ami egyértelműen fejlesztési területet jelent számukra" – tette hozzá.
A "Super Max" jelenség
A The Red Flags Podcast műsorában Steiner részletesen kifejtette véleményét arról, miként lehetséges, hogy a McLaren az időmérőn alulmaradt, miközben a versenyen körönként egy másodperces előnyt mutatott. "Mindenekelőtt szembe kell nézni a Super Max jelenséggel az időmérőkön, ami nagyban a versenyzői képességeken múlik" – fogalmazott Steiner. A 2025-ös szezonban Verstappen továbbra is vezeti a rajtelsőségek rangsorát, pályafutása során pedig már 43 alkalommal indulhatott az első rajtkockából.
"Verstappen egyedülálló tehetsége megmutatkozik az egy körös tempóban, mivel képes életben tartani a gumikat egy gyors kör erejéig. Bár a versenyeken nagyobb a gumikopása más csapatokhoz képest, egyetlen körön verhetetlennek bizonyul. Emellett Kimi Antonelli is láthatóan elemében volt ezen a pályán" – utalt az olasz szakember honfitársára, aki a sprintfutamon szerezte meg a rajtelsőséget. "A McLaren viszont a futamon kíméletesebben bánik a gumikkal, amit a nagyobb leszorítóerőnek köszönhetően érnek el."
A McLaren-páros kihívásai
Amikor felmerült a kérdés Norris és Piastri abszolút élmezőnyhöz tartozásáról, Steiner határozott álláspontot képviselt. "Fontos megérteni, hogy a legjobbak legjobbja ellen versenyeznek, és ez Max" – hangsúlyozta. "Max képes Super Maxszá válni egy időmérő körön. Norris és Piastri mindketten kiválóak az időmérőkön, de ha nem szükséges nagy kockázatot vállalni, akkor miért tennék?" – tette fel a kérdést. "Még ha nem is szerzik meg a rajtelsőséget, akkor is megnyerhetik a versenyt."
A McLaren-duó időmérős hibáit Verstappen rendszeresen kihasználja. "Ha valaki 99 százalékon vezet, azzal egy százalék előnyt ad Maxnak, aki ezt azonnal ki is használja. Még ha az első rajtkockából is indulsz, és Max melletted áll, akkor sem lehetsz biztos abban, hogy elsőként fordulsz be az első kanyarban, mivel Max egyszerűen zseniális versenyző" – lelkendezett Steiner.
Verstappen taktikai fölénye
A szakértő a verseny rajtját követő eseményekről is kifejtette véleményét, bár értetlenségének adott hangot a Verstappen és Norris közötti csata körül kialakult vitával kapcsolatban. "A szabályokat kell követni, és a szabályok szerint nem járt büntetés. A versenyirányításnak mindenekelőtt következetesnek kell lennie" – jegyezte meg Steiner, aki szerint az utóbbi futamokon ezt sikerült is megvalósítani.
"A versenyzés egy játék, amit jól kell játszani, és Max mindenkinél okosabban teszi ezt" – folytatta a 60 éves szakértő. "Lando maga is elismerte, hogy nem tudott mit kezdeni Maxszal. Különböző versenyzők ellen más-más taktikát kell alkalmazni, kihasználva a gyenge pontjaikat. Lando két-három körrel tovább küzdött Max ellen, mint Oscar, pedig ugyanazzal az autóval versenyeznek" – mutatott rá Steiner, sugallva, hogy Norrisnak érdemes lenne önvizsgálatot tartania.
Tanács Norrisnak
Végezetül Steiner közvetlen tanáccsal szolgált Lando Norrisnak. "Inkább magadra koncentrálj, ne törődj azzal, mit mondanak mások. Ne hallgass rájuk. Tedd a dolgod maximális odaadással, és egyszer úgyis össze fogsz csattanni Maxszal. Ehhez viszont megfelelő önbizalom szükséges" – fogalmazott. "Ne hagyd, hogy befolyásoljanak olyan dolgok, amelyekre nincs ráhatásod. Mások mondhatnak, amit akarnak, de nem kell meghallgatnod vagy foglalkoznod velük."
"Lando kiváló versenyző, de túlságosan tart attól, hogy hibázik" – folytatta Steiner, aki arra a felvetésre is reagált, hogy Norrisnak a 2021-es silverstone-i Hamilton-féle manőverhez hasonlót kellene-e végrehajtania. "Nem kell rosszhiszeműen vezetnie vagy szándékosan ütköznie. Egyszerűen csak versenyezzen azzal a hozzáállással, hogy ha Max befordul elé, hát legyen. De nem kell kiütnie őt csak azért, hogy valamit bizonyítson. Ha egyszer összeütköznek, az is az autósport része" – zárta gondolatait.