A Forma-1 vezetősége a boxutcai sebességhatárok módosításával kívánja növelni a versenyek során végrehajtott kerékcserék számát.

A Forma-1 irányítói, az FIA szakemberei és a csapatok képviselői között intenzív egyeztetések zajlanak a boxkiállások számának növelése érdekében, ugyanakkor a korábban feltételezett általános sebességnövelés helyett más megoldás körvonalazódik. 

A szakemberek elsősorban azokon a helyszíneken tervezik a jelenleg érvényben lévő 60 km/órás korlátozás feloldását, ahol ezt a biztonsági feltételek lehetővé teszik.

Az elmúlt időszakban egyre sürgetőbbé vált a versenystratégiák változatosabbá tétele, mivel a 2025-ös szezonban különösen szembetűnő, hogy a turbulens levegő miatt nehezebb követni az elől haladó autót autót. Mindez azt eredményezi, hogy a kvalifikáción kialakult sorrendhez képest jelentősen csökkent a pozícióváltások száma a futamok során.

A The Race beszámolója szerint a közelmúltban felmerült az általános, 80 km/órás sebességhatár 100 km/órára történő emelése, ami több másodperccel csökkentette volna a boxutcában töltött időt. A szakmai egyeztetések nyomán azonban más irányt vett a fejlesztés, mivel az FIA szabályzatában rögzített 80 km/órás alapértéket egyes szűkebb boxutcával rendelkező pályákon biztonsági okokból jelenleg 60 km/órára mérséklik.

Jelentős időmegtakarítás várható

A módosítások elsősorban olyan ikonikus helyszíneket érintenének, mint Melbourne, Monaco, Zandvoort vagy Szingapúr versenypályája. A szakértők szerint például a szingapúri utcai pályán a 60 km/órás sebességhatár 80 km/órára történő emelése a jelenlegi 29 másodperces boxutcában töltött időt 22-23 másodpercre csökkentené.

A megvalósítás során kiemelt figyelmet fordítanak a biztonsági szempontokra. Ennek érdekében számos helyszínen a boxutca konfigurációjának átalakítására, valamint a boxfal kijjebb helyezésére is szükség lehet. A változtatások bevezetéséhez nem szükséges a szabályok módosítása, mivel a versenyigazgató a biztonsági megbízott javaslatára jelenleg is jogosult a sebességhatárok csökkentésére.

Az átalakítások mellett a Pirelli gumigyártó is aktív szerepet vállal a stratégiai változatosság növelésében. A lágyabb keverékek használata már Dzsiddában megkezdődött, Miami és Imola pedig újabb mérföldkövet jelent majd, hiszen itt mutatkozik be az új, extra lágy C6-os keverék.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL