A MotoGP silverstoni futama drámai fordulatokat és meglepetéseket hozott, ahol a domináló Ducati alulmaradt az Apriliával és a Hondával szemben.

A jerez-i és le mans-i versenyek után Fabio Quartararo harmadszor szerezte meg idén a rajtelsőséget Silverstoneban, ami a francia pilóta számára 2021-es világbajnoki évét idézte, amikor öt alkalommal egymás után indulhatott az első helyről. A szombati sprintfutamon azonban hetedik helyre szorult vissza, ami kérdésessé tette vasárnapi teljesítményét normális körülmények között.

Azonban semmi sem volt szokványos ezen a versenyen, mivel Alex Marquez az első kanyar előtt alig érintette meg a fékeket, aminek következtében az első kereke megcsúszott, és a spanyol versenyző egészen a léggátakig csúszott. A második körben bátyja, Marc hasonló hibát követett el, és ő is bukott az élen haladva.

A két bajnokságvezető rendkívül szerencsésnek mondhatja magát, mivel Marc bukása után röviddel vörös zászló szakította meg a futamot, miután Morbidelli és Aleix Espargaro balesete miatt olaj került a pályára. Mivel kevesebb mint három kör teljesült, a szabályok szerint minden versenyző eredeti rajtpozíciójából újraindulhatott.

Erőviszonyok átalakulása az újraindítás után

Mintha az első két kör sosem történt volna meg, a versenyt 19 körre rövidítették és délután 2:26-kor újraindították közép-európai idő szerint. Ettől a pillanattól kezdve az erőviszonyok teljesen megfordultak, mivel míg a sprintfutamon a Ducati egy-kettő-három győzelmét láthattuk Alex és Marc Marquez, valamint Fabio Di Giannantonio révén, az újraindítás után más versenyzők és márkák kerültek reflektorfénybe.

Quartararo tizenegy körön keresztül vezette kényelmesen a Yamaha M1-et, legfeljebb 5,3 másodperces előnnyel az üldözője, az Aprilia gyári csapatának Marco Bezzecchije előtt. Amikor a francia versenyző a 12. körben lelassult, majd végül megállt, mert magasságállítható felfüggesztése már nem emelkedett, 4,5 másodperces előnye volt. A tizenegy kör volt a leghosszabb időtartam, amit Fabio vezetett a 2022-es sachsenringi nagydíj óta, amikor utoljára állhatott a dobogó tetejére.

Bezzecchi örökölte a vezetést és 609 nap után végre megnyert egy nagydíjat, karrierje negyedik MotoGP-győzelmét ünnepelve, egyben debütálva az Apriliával a futamgyőzelmek terén. Ez megkönnyebbülést jelentett a noalei gyártó számára, mivel a francia nagydíj óta folyamatosan arról szóltak a hírek, hogy a krónikussérült világbajnok Jorge Martin tervezi távozását, aki elvesztette hitét az Aprilia projektben, és álomszerű pénzügyi ajánlatot kapott a Hondától.

Honda visszatérése a dobogóra

A Honda kapcsán Johann Zarco második helyen ért célba Silverstoneban, felülmúlva le mans-i esős triumfusát, ami 2021 óta először jelentette, hogy egy tapasztalt RC213V-pilóta egymást követő nagydíjakon is dobogóra állhatott. A Honda kanyarvételi sebessége különösen lenyűgöző volt, Zarco számos ellenfelét a külső íven előzte meg.

Az erőviszonyok egyértelműek voltak ebben a rendkívüli futamban, ahol a Yamaha megelőzte az Apriliát és a Hondát, csak azután következett a Ducati-hármas Marc Marquez, Franco Morbidelli és Alex Marquez személyében. 73 nagydíjon keresztül mindig volt legalább egy Ducati-versenyző a dobogón, azonban 2022 óta először nem tudott a borgo panigalei gyártó egymást követő főfutamot nyerni - akkor Miguel Oliveira (KTM) győzött Thaiföldön, Alex Rins (Suzuki) pedig Ausztráliában.

Silverstone különleges jellege és a Ducati elemzése

Vajon ez jelzi a Ducati dominanciájának végét? Aligha, mivel Silverstone mindig is a különleges történetek helyszíne volt, ahol az elmúlt tizenegy évben egyetlen versenyző sem tudott kétszer győzni Northamptonshire és Buckinghamshire megyék határán fekvő pályán.

A 16 Celsius-fokos levegőhőmérséklet, 30 fokos aszfalthőmérséklet és kiszámíthatatlan szél között döntő tényező volt az első gumi teljesítménye, mivel míg Marc Marquez és Bagnaia "nulla érzésről" panaszkodtak, mások jobban kezelték ezt a kihívást.

A Ducati gyári csapatának kétszeres világbajnoka, Pecco Bagnaia elemezte a helyzetet, aki több vezetési hiba után a negyedik körben bukott, miközben 13. helyen haladt: "A többiek fejlődnek, mi pedig stagnálunk vagy akár romlunk is. Gigi Dall'Igna és a többi mérnök azon gondolkodik, mi nem megy a terv szerint. A motor hasonló a tavalyihoz, de nem ugyanúgy működik. Nem tudják, miért."

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL