A Miami Nagydíj második felének eseménytelen szakaszában a Ferrari szolgáltatta a nézők számára az izgalmakat, miután a csapat és versenyzői, Charles Leclerc, valamint Lewis Hamilton között lezajlott párbeszédek az elmúlt napokban jelentős visszhangot váltottak ki a szakmai körökben. A figyelem középpontjába ismét Hamilton és a csapatához fűződő kapcsolata került, ami további beszédtémát szolgáltatott a versenyt követően.
Az elmúlt hétvégén több alkalommal is szarkasztikus megjegyzéseket tett a brit versenyző a csapatrádión keresztül, többek között azt javasolta versenymérnökének, Riccardo Adaminak, tartson teaszünetet, valamint megkérdezte, vajon Carlos Sainz Williamsét is el kellene-e engednie maga előtt.
Hamilton utólag elmagyarázta álláspontját, amely szerint elsősorban az időzítéssel akadtak problémái. Meglátása alapján túlságosan hosszú időt vett igénybe a csapattársával, Charles Leclerc-rel történő pozíciócsere lebonyolítása.
Frederic Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke ugyanakkor határozottan visszautasította azokat a véleményeket, melyek szerint túl sokáig tartott volna a döntés meghozatala. „Mindössze másfél kört vett igénybe a folyamat", nyilatkozta a szakember, aki részletesen kifejtette a háttérben meghúzódó megfontolásokat.
A döntéshozatal bonyolult folyamata
„Amikor két versenyző különböző stratégiát követ, először meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a hátul haladó autó valóban gyorsabb-e, vagy csupán a DRS használatának köszönhetően tud felzárkózni", magyarázta a francia szakember. Ez nagyjából egy kört vett igénybe, majd ezt követően adták ki az utasítást a pozíciócserére.
„Természetesen utólag könnyű azt mondani, hogy célszerűbb lett volna azonnal meglépni, azonban akkor még nem tudhattuk biztosan, hogy pusztán a DRS hatásáról van-e szó", tette hozzá Vasseur, aki hangsúlyozta, egy ilyen döntést nem lehet elhamarkodottan meghozni. „Sosem egyszerű arra kérni Charlest vagy Lewist, hogy cseréljenek pozíciót, azonban megtettük, és ők professzionális módon végrehajtották az utasítást."
Előre meghatározott csapatpolitika
A verseny előtt nem tárgyalták külön ezt a témát, mivel létezik egy általános csapatpolitika, amelyet minden helyzetben követnek. „Kizárólag akkor rendelünk el pozíciócserét, ha meggyőződtünk arról, hogy a hátul haladó autó gyorsabb", fejtette ki Vasseur.
Miamiban Hamilton feladata az volt, hogy megpróbálja megelőzni a két Ferrari előtt haladó Andrea Kimi Antonellit. Miután ez nem sikerült, a brit versenyzőnek vissza kellett engednie Leclerc-t, hogy helyreálljon a kezdeti sorrend – ez szintén a csapat irányelveihez tartozik.
A versenyzői frusztráció megértése
Hamilton ebben az esetben is vonakodott végrehajtani az utasítást, és csak késve tett eleget a kérésnek. Vasseur azonban megértően nyilatkozott erről. „Teljes mértékben átérzem a frusztrációjukat. Bajnokok, akik győzni szeretnének. Amikor arra kérjük őket, engedjék el csapattársukat, az természetesen nem egyszerű helyzet", mondta a csapatfőnök.
„Pályafutásom során számtalan hasonló helyzettel találkoztam, és higgye el mindenki, soha egyetlen versenyző sem mondta azt, hogy 'persze, semmi gond, menj csak, örülök neki'. Frusztráló számukra, hiszen úgy érzik, feladnak egy pozíciót. Mi azonban kizárólag a csapat érdekében hoztuk meg ezeket a döntéseket", nyomatékosította Vasseur.
Azonnali kommunikáció Hamiltonnal
A verseny után Vasseur azonnal felkereste Hamiltont, hogy személyesen beszéljék át a történteket. „Nem az volt a célom, hogy felkészítsem a média előtti szereplésre. A lényeg az volt, hogy csapaton belül tisztázzuk a helyzetet", emelte ki a francia szakember.
„Fontos, hogy megértse a boxkiállással kapcsolatos gondolatmenetemet. Megbízhat bennem, ahogyan én is megbízom benne – ugyanúgy, mint Charles esetében. Ha döntést kell hoznom, azt a Ferrari érdekében teszem, a rendelkezésemre álló valós idejű információk alapján. Nincs harminc percünk arra, hogy először átnézzük az adatokat", világított rá Vasseur.
A csapatfőnök szerint a döntések összhangban állnak a Ferrari alapelveivel. „A Ferrariért versenyzünk, és csapatként kiváló munkát végeztünk. Valóban, talán fél körrel korábban is meghozhattuk volna a döntést, de a bokszutcában először meg kell győződnünk arról, hogy a hátul haladó autó tényleg gyorsabb-e, vagy csak a DRS miatt tűnik annak", zárta gondolatait.