A Szaúd-arábiai Nagydíjat követően mélyreható egyeztetéseket folytattak a Forma-1 következő korszakának szabályozási keretrendszeréről, amelynek középpontjában az egyenlő versenyfeltételek megteremtése áll. A helyzet különös jelentőségét az adja, hogy a 2014-es hibrid korszak kezdetén a Mercedes közel hét éven át uralta a mezőnyt, ami most számos csapatfőnök számára intő példaként szolgál.
Az elmúlt hónapokban egyre erősödő feszültség több váratlan fejleményt eredményezett a sportágban, beleértve a V10-es motorok esetleges visszatérésének felvetését, az Alpine átállását a Mercedes-erőforrásokra, valamint az Audi vezetőségében bekövetkezett változásokat. Nikolas Tombazis, az FIA szakembere a Motorsport.com megkeresésére elmondta, hogy a múltban tapasztalt egyenlőtlenségeket általában a lemaradó csapatok többletbefektetéssel tudták orvosolni.
A 2026-os költségvetési sapka bevezetésével azonban új megközelítésre van szükség. "A szabálykönyv már most is tartalmaz rendelkezéseket a lemaradók támogatására, amelyeket 2022-ben ideiglenes intézkedésként építettünk be. Jelenleg intenzív tárgyalásokat folytatunk a motorgyártókkal a pontos szabályozási keretek meghatározásáról" – nyilatkozta Tombazis.
A költségvetési sapka körüli viták
Bin Szulajm, az FIA elnöke a Miami Nagydíj előtt megosztotta aggályait, miszerint a költségvetési sapka jelentős fejtörést okoz a szervezetnek, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy annak esetleges eltörlése egyelőre nem került napirendre. Tombazis ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a lemaradó csapatok számára többletfejlesztési lehetőségeket terveznek biztosítani, ugyanakkor határozottan elutasította a mesterséges teljesítménynövelő megoldások alkalmazását.
A Honda példája
A japán gyártó esete kiválóan szemlélteti a felzárkózás kihívásait. Bár kezdetben a Honda erőforrása elmaradt a Ferrari és a Mercedes konstrukcióitól, kitartó munkával és jelentős befektetésekkel sikerült versenyképessé válniuk. "A Honda rendkívül tehetséges szakemberekkel rendelkező szervezet, amelynek szívóssága és technikai felkészültsége példaértékű. Ha nem lett volna lehetőségük többletforrások bevonására, talán másként alakult volna a történetük" – emelte ki Tombazis.
Költségcsökkentés és technológiai szabadság
A Szaúd-arábiai Nagydíjat követő egyeztetéseken a csapatok egyetértettek abban, hogy 2026-tól szükség van egy felzárkóztatási mechanizmusra a lemaradó motorgyártók versenyképességének biztosítására. Az energiagazdálkodással kapcsolatos aggályok miatt ezt a kérdést egy külön munkacsoport vizsgálja.
A költségcsökkentési célkitűzések gyakorlati megvalósítása azonban számos akadályba ütközik. A tapasztalt gyártók előnyt élveznek a fejlett anyagok és technológiák terén, míg az új belépők, mint például a Porsche, kezdetben olcsóbb megoldásokat kerestek, majd versenyképességi megfontolásokból felülvizsgálták álláspontjukat.
"Az FIA közvetítőként vesz részt a szabályalkotási folyamatban, miközben igyekszik egyensúlyt teremteni a költségek kontrollja és az egyenlő versenyfeltételek biztosítása között" – fogalmazott Tombazis, hozzátéve, hogy a befektetéseiket védeni kívánó csapatok és motorgyártók részéről természetesen tapasztalható ellenállás.