A Forma-1 egyik legpatinásabb csapata immár 18 éve képtelen megszerezni a világbajnoki címet.

Az újabb gyenge Ferrari-hétvége után ismét felerősödtek a kritikus hangok az olasz istállónál, ahol egyre többen követelik Fred Vasseur leváltását, miközben a mélyebb problémák továbbra is megoldatlanok maradnak. A helyzet összetettségét jól szemlélteti egy hosszú ideje elkötelezett Ferrari-szurkoló alapos elemzése, aki részletesen kifejtette véleményét a csapat jelenlegi helyzetéről.

A Maranellóban uralkodó állapotokat jól ismerő szurkoló, aki neve elhallgatását kérte, rendkívül átfogó és józan értékelést adott a kialakult helyzetről. Az olasz istálló 2007 óta nem szerzett egyéni világbajnoki címet, a konstruktőri bajnokságban pedig 2008-as sikerük óta várnak az újabb diadalra.

Az azóta eltelt közel két évtizedben számos szezon indult biztatóan, ám rendre csalódással végződött, legyen szó elhibázott boxkiállásokról, rossz stratégiai döntésekről vagy személyi kérdésekről.

Strukturális problémák a háttérben

A szakértő megfigyelések szerint a Ferrari az elmúlt években többször is bizonyította, képes versenyképes autót építeni, ami arra enged következtetni, hogy a problémák gyökere nem kizárólag technikai jellegű. Fred Vasseur, aki nagyjából egy éve vette át a csapat irányítását, egy rendkívül összetett szervezeti struktúrát örökölt, amelyben korlátozott mozgástérrel rendelkezik a személyi döntések és a működési módszerek területén.

"Miként várhatnánk el bárkitől is, hogy csodát tegyen, ha nem választhatja meg szabadon a saját embereit, ha nem alakíthatja ki a saját módszereit, és ha minden lépését jóvá kell hagyatnia a felsőbb szintekkel?" - fogalmazott a névtelenséget kérő szurkoló, aki szerint Vasseur nehéz körülmények között is képes volt némi előrelépést elérni, ám türelem, bizalom és közös jövőkép nélkül senki sem érhet el átütő sikereket.

A régi dicsőség árnyékában

A Jean Todt és Michael Schumacher nevével fémjelzett korszak lezárulása óta mintha elveszett volna valami meghatározó Maranellóban. Nem csupán a győzelmek maradtak el, hanem az az erős identitás is szertefoszlott, amely egykor jellemezte a csapatot. Az azóta eltelt időszakban számtalan változtatást hajtottak végre, mérnökök jöttek-mentek, stratégiákat dolgoztak át, ám egy igazán sikeres csapat felépítése továbbra is várat magára.

A helyzet megoldásához elengedhetetlen lenne a Ferrari két arcának - az autógyártó vállalatnak és a versenycsapatnak - legalább koncepcionális szintű szétválasztása. Ezt a megállapítást támasztja alá Vigna vezérigazgató legutóbbi nyilatkozata is, amelyben kizárólag a vállalat pénzügyi eredményeivel foglalkozott. A McLaren példája is azt mutatja, megfelelő idővel, bizalommal és határozott tervekkel még a legnehezebb időszakból is ki lehet lábalni.

A Vasseur elleni kritikák ugyan érthetőek, ám a problémák gyökere sokkal mélyebben húzódik. Amíg nem változik meg alapvetően a szemléletmód, amíg nem kap valódi mozgásteret a csapat vezetése, és amíg nem térnek vissza a valódi versenyszellemhez a márkaépítési szempontok helyett, addig a Ferrari továbbra is az örök második szerepében találhatja magát.

A változáshoz kevesebb hangzatos ígéretre és több csapatépítő munkára lenne szükség, valamint arra, hogy türelemmel és bizalommal engedjék kibontakozni a fejlesztési folyamatokat.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL