hero image
BYD
4 ó

Miért vette át Kína az irányítást az autóiparban?

A kínai autógyártók nemcsak saját piacukon, hanem nemzetközi szinten is egyre meghatározóbb szerepet töltenek be az iparágban.

Az autóipar átalakulásának lehettünk tanúi 2025. május 6-án Berlinben, ahol az Automotive Masterminds rendezvényen Dr. Heiko Rauscher, az FTI Consulting vezető igazgatója átfogó elemzést mutatott be a kínai autógyártás példátlan fejlődéséről. A szakember elmondta, hogy egy évtizeddel ezelőtt hasonló előadás elképzelhetetlen lett volna, mivel akkoriban a kínai vállalatokat még pusztán utánzóknak tartották, mára azonban gyökeresen megváltozott a helyzet, ugyanis számos területen már ők diktálják a tempót.

Termelési adatok bizonyítják a kínai dominanciát

A könnyűgépjárművek gyártási statisztikái meggyőzően szemléltetik ezt az átalakulást. Míg 2020-ban a nemzetközi márkák még 14 millió járművet gyártottak Kínában, jelentősen meghaladva a hazai gyártók 10,8 milliós teljesítményét, két év alatt alapvetően átrendeződött a piac. A kínai márkák 14,2 millió egységre növelték termelésüket, miközben a nemzetközi versenytársak mindössze 12 millió járművet állítottak elő. Az FTI Consulting előrejelzése szerint 2024-ben a kínai gyártás eléri a 20,6 millió járművet, ami több mint kétszerese a nemzetközi versenytársak 9,7 milliós várható teljesítményének.

A technológiai megítélés terén szintén jelentős változás tapasztalható. A Civey ügynökség által végzett, 5000 német állampolgár bevonásával készült legfrissebb felmérés szerint a megkérdezettek 42 százaléka nagyobb bizalommal tekint a kínai gyártók digitális innovációira, mint a németekére, míg mindössze 25 százalékuk véli úgy, hogy Németország előnyben van ezen a területen. Rauscher szerint mindez komoly figyelmeztető jel a nyugati márkák számára, hiszen a digitális innováció megítélésének ilyen mértékű változása öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna.

A beszállítói szektor átalakulása

A beszállítói szektorban szintén látványos átrendeződés ment végbe. Az FTI 2024-es elemzése alapján a világ száz legnagyobb autóipari beszállítója között már 15 kínai vállalat szerepel, szemben a 2021-es hét céggel. Ezek a vállalatok nemcsak üzleti volumenükkel tűnnek ki – mint például a CATL akkumulátorgyártó mintegy 55 milliárd eurós forgalmával –, hanem növekedési ütemükkel is, hiszen az elmúlt öt évben sok esetben kétszámjegyű éves növekedést produkáltak. A fejlődés motorját elsősorban az elektromobilitás és a digitalizáció adja, ugyanakkor a hagyományos alkatrészgyártókat is egyre inkább érinti ez a folyamat.

A kínai siker négy alappillére

A szakember részletesen bemutatta azt a négy kulcsfontosságú tényezőt, amely a kínai autóipar sikerét megalapozza. Az innováció, a sebesség, a költséghatékonyság és a tehetségek vonzása együttesen alkotja azt a rendszert, amelyben a kínai vállalatok mély megértést alakítottak ki fogyasztóik igényeiről. Mindez különösen szembetűnő a kapcsolódási lehetőségek, az infotainment rendszerek és a szoftverek területén. A nyugati gyártókkal ellentétben, akik először prémium modelljeiken tesztelik az új technológiákat, a kínai cégek azonnal a tömegtermelésben vezetik be újításaikat.

A fejlesztési sebesség terén mutatkozó előny különösen figyelemreméltó. Amíg a nyugati gyártóknak átlagosan több mint négy évre van szükségük egy új platform kifejlesztéséhez, a kínai vállalatok már most is körülbelül kétéves fejlesztési ciklusokkal dolgoznak, amit a jövőben 18 hónap alá szeretnének csökkenteni. Mindez a készen kapható megoldások következetes alkalmazásának, a nemzeti GB/T szabványok alkalmazásának, valamint a tervezési, tesztelési és döntéshozatali folyamatok szoros integrációjának köszönhető.

Egy sikertörténet tanulságai

Rauscher egy konkrét esettanulmányon keresztül szemléltette, hogyan vált egy intelligens műszerfalakat és vezetéstámogató rendszereket gyártó kínai beszállító néhány év alatt helyi szolgáltatóból globális szereplővé. A vállalat bevétele kevesebb mint egy évtized alatt 122 millió euróról 2,4 milliárd euróra nőtt, amit a moduláris platformmegközelítésnek, az agilis szoftverfejlesztésnek és a globális gyártók igényeihez való rugalmas alkalmazkodásnak köszönhetett.

Költséghatékonyság új megközelítésben

A kínai gyártók költségelőnyüket nem a bérek csökkentésével vagy a minőség feláldozásával érik el, hanem az átgondolt standardizálási, méretezhetőségi és rugalmassági rendszernek köszönhetően. A meglévő gyártási kapacitások tudatos megosztása és moduláris bővítése jellemzi stratégiájukat, az egyedileg tervezett üzemek helyett pedig univerzálisan alkalmazható, szabványosított gyártórendszerekre támaszkodnak.

A beszerzés területén a rövid, regionálisan szervezett ellátási láncok nemcsak a szállítási költségeket csökkentik, hanem ellenállóbbá teszik a vállalatokat a globális zavarokkal szemben. A teljesen digitalizált beszerzési folyamatok és a vertikális integráció iránti nagyfokú készség további hatékonysági előnyöket biztosít a kínai gyártóknak.

Rugalmas munkaerő-gazdálkodás és tehetséggondozás

A kínai cégek rugalmas foglalkoztatási modelleket alkalmaznak, célzottan használva az ideiglenes munkavállalókat a rövid távú igények kielégítésére. A kulcspozíciókban dolgozók javadalmazása azonban kiemelkedő, a vezető kutatás-fejlesztési pozíciókban az éves fizetések elérhetik az 500-700 ezer dollárt is. Rauscher kiemelte, hogy ezeket a befektetéseket a vállalatok nem kockázatként, hanem stratégiai szükségszerűségként kezelik.

A szakértő hangsúlyozta, hogy az európai gyártóknak nem másolniuk kell ezeket a mechanizmusokat, hanem meg kell érteniük azokat, és saját válaszokat kell kidolgozniuk. A technológiaorientált vásárlók számára ugyanis már nemcsak a termék milyensége számít, hanem az is, hogy milyen gyorsan érhető el a piacon.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL